Vetenskaplig studie av ungdomshjälmar
Hej Om ni ledare går i tankarna på att köpa ny hjälm till era barn eller får frågan från era föräldrar skulle ni kunna slänga ett öga på denna studie från Virginia Tech i USA och om möjligt välja en som ligger så högt som möjligt i listan i bilden på inlägget här (högre upp är bättre). https://www.ircobi.org/wordpress/downloads/irc25/pdf-files/25122.pdf Virginia Tech har stor erfarenhet av att utveckla prov för att förbättra hjälmar inom amerikansk fotboll och har skapat en metod där de återkopplar riktiga skallislag till sin testmetod vilket är rätt unikt (och bra). I en ny studie som publicerades i förra veckan har de testat ungdomshjälmar för hockeyspelare, vilket ju är samma produkter vi väljer från. Resultaten är förmodligen också direkt överförbara på vuxenhjälmar då konstruktionen av samma modeller är identisk. En sak de hittade var att det är bättre med hjälmar som består av två plastskal än ett helgjutet, men också att Warrior hade bästa och sämsta hjälmen de testade så inte helt rätt att veta vad som är bra.
Ungdomsledarna
14 sep 2025
2kommentarer
Skridskomattor
Om det är någon som är intresserad av att köpa en skridskomatta med namn och nummer så hör av er med en kommentar nedan (eller till mig direkt om det skulle vara någon som tänker sig köpa en julklapp). De kostar 320 kr st och frågan har kommit från föreningen att göra en gemensam beställning så vi kollar av intresset.
Pojkar 2008
14 sep 2025
1kommentar
Newsletter #4.5
I full gång med träningarna så här under försäsong så kan vi glädjande nog se väldigt bra uppslutning på träningarna. Vi har haft både ett lagmöte inom Höjden och ett inom truppen där vi informerat spelarna om tränarnas syn på närvaro samt pratat om prioriteringar i år. Alla spelare behöver vara redo på matchdag för att vi ska kunna nå upp mot lagets mål i år. Vi kommer att börja tävlingsssongen med att åka till Rättvik och möta K/S, Uppsala och Söråker i gruppspelet. Hela truppen kommer att åka med vilket är superkul! Efter höstlovet kommer vi att spela i World Cup Clubs Girls 17 på hemmaplan i Ruddalen och Åby. När serien väl börjar spelar vi i en Söder grupp mot K/S, Vänersborg, Villa och Skirö. Vi kommer att spela trippelmöten vilket innebär 12 matcher. Efter grundserie kan kvartsfinal vänta om man placerar sig tillräckligt bra i tabellen. Det vill till att vi spelar vårt allra allra bästa i varje match i år men gör vi det har vi alla möjligheter att få till bra resultat. Då krävs träningsnärvaro och prioriteringar gentemot laget vilket vi pratat om och lanserat: Inte i år! Fråga gärna en spelare om det! Vi ses på Ruddalen
F-19 / Dam
13 sep 2025
0kommentarer
Skridskomattor
Vi pejlar intresse för blå skridskomattor med namn och nummer. De kostar 320 kronor styck plus eventuell frakt. Ni har säkert sett spelare som har dem, hojta om ni vill ha en bild på hur de ser ut. Kolla gärna intresse i era lag. Om vi tror att minst sammanlagt 10 spelare i föreningen vill ha gör vi en beställning.
Ungdomsledarna
12 sep 2025
3kommentarer
Säsongens istider, pizzakväll och kommande cuper
En lyckad uppstartscamp är avklarad och vi kan börja se fram emot bandysäsongen 25/26! Föräldraledarna för F10/F11-laget har haft möte och pratat igenom säsongsstarten och här kommer lite information till er alla. Träningstider på is Schemat som kommer gälla oktober-mars har blivit klart. Träningstiderna för F10/F11-laget blir på måndagar kl.17.00-18.05 och torsdagar kl.18.10-19.15. Hoppas dessa dagar och tider passar för de flesta! Den öppna träningstiden på fredagar finns som ett tredje träningsalternativ, och de fredagar det finns F10/F11-ledare tillgängliga kommer det skickas ut kallelser till fredagstiden också. Förhoppningen är att alla ska kunna få till (minst) två ispass i veckan under säsongen. Nu under försäsongen i september är alla välkomna till fredagstiden också, kl.18.00-19.15 (imorgon 12 sept är tiden kl.17.15-18.45), men under september kommer det troligtvis inte finnas F10/F11-ledare på plats utan det blir från oktober. Om ni känner fler tjejer födda 2014-2016 som gillar att åka skridskor så är de välkomna att komma och träna med laget också, vi blir gärna fler. Och vi välkomnar även fler föräldrar att vara med på isen och hjälpa till under träningarna. Skridskor och hjälm finns att låna för barn och hyra för vuxna. Lagbygge och skridskoskydd För att tjejerna ska få tid att lära känna varandra och för att ledarna ska hinna prata med dem lite utanför isen, så kommer samlingstiden för torsdagsträningen vara kl.17.50 i ett omklädningsrum i ishallen för start på isen kl.18.10. Om ni ännu inte skaffat skridskoskydd till skridskorna så gör gärna det nu så att alla tjejer kan gå från omklädningsrummet till isen med knutna skridskor. Säsongsstart med pizza Fredag 3 okt blir det öppen isträning för dem som har möjlighet, och direkt efteråt kör vi pizzakväll i klubbstugan! Det var länge sedan alla tjejerna träffades, så hoppas så många som möjligt kan komma denna kväll. Kallelse kommer via laget.se till både fredagsträningen och pizzakvällen. Oktobercupen i Mölndal och Frida cup i Vänersborg Två cuper finns att anmäla sig till redan nu tidigt på säsongen: Oktobercupen för F11 söndag 19 oktober i Åby arena i Mölndal. 7 mot 7. Frida cup för F11 i Vänersborg 8-9 november med övernattning i Vänersborg lördag-söndag för dem som vill. 7 mot 7. Kallelser kommer att skickas ut via laget.se till alla tjejer i laget. Svara gärna så fort ni kan på kallelserna så att vi vet om vi får ihop lag eller inte. Eftersom F11 spelas 7 mot 7 så behövs det helst minst 9 anmälda per cup för att ha några reserver också. Hälsningar från ledarna Tobias C Johanna S Johanna L Daniel Ö Anders M Genom admin Maria
F11 & F12 (2016-2014)
11 sep 2025
Visa fler nyheter